Enkla och användbara tips för att bli redo inför vårstädningen

Denna tid på året är perfekt att börja göra sig redo och organisera sig själv inför vårstädningen. Barnen är upptagna med att leka med deras utomhusleksaker och du slipper oroa dig själv över det, så länge som du valt rätt skumgummimatta till lekparken ute för att hålla dina små säkra. April månad och dess milda väder är en perfekt tidpunkt för dig att göra dig av med allt oönskat plotter hemma och organisera de saker du vill behålla, och de du skulle vilja ge bort. Du kan donera de saker du inte vill ha kvar, sälja dem eller helt enkelt slänga dem om de är helt värdelösa. Men innan detta kan göras krävs en viss planering och förberedelse. Det kan kännas överväldigande att få kläm på indelningen av städningen samt själva städningen i sig med alla saker man har i hemmet. Att vårstäda kan kännas som en börda rent ekonomisk om man tänker på de extra pengarna som kan måsta spenderas och tiden man förlorar. Men det finns dock sätt att hjälpa dig att få till en vårstädning som inte känns som en konstant uppförsbacke och som är utan onödig mental stress.

Gör ett schema och håll dig till det när du vårstädar

planera vårstädningen redan nu

Det första du ska komma ihåg är att du ska hålla dig till städuppgiften. Allt du behöver är ett städschema och sedan ett löfte från dig själv att du håller dig till det, för att få ett bra resultat. Ett rimligt schema bör täcka urgallring av ett till två rum per månad för att kunna göra det i lugn och ro. Det sprider också ut de mest gruvsamma sysslorna över hela året och minskar på så sätt arbetsbördan och ger dig en bättre översikt av alla dina saker.

Börja med att städa och rengöra köket

För att göra saker enklare bör du börja med köket. Detta är det mest använda rummet i huset och har nog mest plotter som behövs städas bort. Dessutom så är det basen för dina matintag, så det bör alltid hållas rent och fint. Så fort som du har klarat av detta rum så kommer resten av huset kännas lätt som en plätt.

Ett bra tips gällande köket är att också göra i ordning en sort kommandobrygga där. Eftersom du ändå kommer att spendera mycket tid i köket så kan det vara en bra idé att du ordar dina scheman, telefonlistor och ”att göra”-listor just här. För att göra vardagslivet enklare kan du också sätta upp en White board och sedan lista dagliga sysslor på den.Räkningar och viktiga papper borde också organiseras i den så kallade kommandobryggan. Du kan för kul skull ge alla i familjen en färg var och använda olika färgpennor för att på ett enkelt sätt organisera vem som ska göra vilken syssla. Medan du gör i ordning ditt nya organisationscenter i köket, gör dig av med gamla papper och kontorsmaterial du inte använder. Detta hjälper väldigt mycket senare. Upprätta också en regel att alla måste ta av sig skorna utanför dörren eller på hallmattan för att undvika lera på golvet och hjälpa till att hålla köket rent.

Näst på tur är rengöringsprodukterna, soppåsarna och kylen. Alla sprayflaskor bör förvaras under diskbänken. Om du har lite plats, sätt upp en liten hylla eller häng upp ett litet snöre de kan hänga i. En tidningshållare i metall eller plast kan organisera saker såsom folie, näsdukar och plastpåsar etc. Kylskåpet bör tömmas på all gammal mat och organiseras med små lådor eller liknande för att separera grönsaker från köttet, och från mejeriprodukterna etc.

Nu till städningen av sovrummet

Sovummet borde komma som nummer två i ordningen att organiseras. Börja med din garderob. Denna syssla brukar ta längst tid i detta rum då det gäller att du bestämmer vilka kläder du vill spara och vilka du ska ge bort eller slänga. Enklaste sättet är att helt sonika sortera ut de kläder du inte använt de senaste två åren och göra dig av med dem. De kläder som inte längre passar bör också sorteras ut. När du gått igenom alla dina kläder, häng alla dina klädhängare på en sida. Då du använt en klänning en gång kan du hänga in den från andra hållet. När en klänning är tvättad igen kan du åter hänga in dem från det första hållet. På detta sätt hålls din garderob organiserad under hela året och du behöver inte göra om processen hela tiden. Detta kommer ge dig kontroll över de kläder du inte längre använder och det kommer att bli lättare att veta vad du borde göra dig av med i framtiden.

Efter garderoben är det dags för lakanen. Vik under- och överlakanet och förvara dem i de matchande örngotten för en snabb organisering i linneskåpet. Det tar också mindre plats och man undviker att inte hitta de matchande delarna då man ska bädda rent.

Sedan följer rengöring av badrummet

Börja med att organisera alla dina hårartiklar och andra saker. Det finns hållbara krokar att sätta upp för att hänga upp allt från hårtorken och locktången till hårsnuddar och spännen. För mindre produkter såsom tandkräm och ansiktsskrubb kan du använda små brickor. Korgarna och lådorna under skåpen passar bra till dina handdukar eller tvättlappar. I ett litet badrum är en god idé att sätta upp små hyllor eller installera badrumsskåp för att skapa utrymme utan att behöva stöka ner hela rummet. En tvättkorg kan samla upp smutsiga kläder och gamla skolådor kan fungera som utmärkta organiseringsredskap.

Flyttstädning prisförfrågan

  1. Fyll i formuläret
  2. Städfirma informeras om intresse
  3. Du får inom kort offert